Як поновити трудову книжку у випадку її втрати?
03-12-2019, 12:35
Втрата документів завжди неприємна. Це твердження повною мірою стосується документів, що підтверджують трудовий стаж. Без трудової книжки не підеш ані на нову роботу, ані на пенсію. Юристи відділу «Кіцманське бюро правової допомоги» пропонують консультацію щодо дій, які необхідно вчинити для поновлення трудової книжки.
Порядок ведення, зберігання і видачі трудових книжок визначений "Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників", затвердженою наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 р. N 58 (далі - Інструкція). Відповідно до пункту 2.4. цієї Інструкції, усі записи у трудовій книжці - про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення - вносяться роботодавцем після видання відповідного наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку. У разі звільнення – запис вносить у день звільнення. Такі записи повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження): дата, номер наказу, посилання на статті і Закони України.
Трудова книжка – це основний документ про трудову діяльність працівника, який підтверджує його стаж роботи. Наголошуємо на тому, що дисциплінарні стягнення в трудову книжку не вносяться.
При втраті трудової книжки в першу чергу необхідно звернутись до останнього роботодавця з проханням продублювати записи в «нову» трудову книжку. Так, пункти 5.1, 5.2 Інструкції передбачають, що особа, яка загубила трудову книжку, зобов'язана негайно повідомити про це роботодавця за місцем останньої роботи. Не пізніше 15 днів після заяви роботодавець повинен видати Вам іншу трудову книжку з написом "Дублікат" в правому верхньому кутку першої сторінки. У разі ускладнення – дублікат Вам можуть видати в інші строки.
«Нова» трудова книжка заповнюється за загальними правилами: у розділи «Відомості про роботу», «Відомості про нагородження» і «Відомості про заохочення» при заповненні дубліката вносяться відповідні записи за місцем останньої роботи на підставі раніше виданих наказів та (або) розпоряджень.
Важливим для осіб, які змінили декілька місць працевлаштування, буде пункт 5.3 Інструкції, який говорить, що у разі, коли працівник до влаштування на підприємство (установу, організацію), яке видає дублікат трудової книжки, вже працював, при заповненні «трудової» в розділ «Відомості про роботу» вноситься запис про загальний стаж його роботи до влаштування на це підприємство.
Загальний стаж роботи, що не підтверджується документами, записується сумарно, тобто зазначається загальна кількість років, місяців, днів роботи без уточнення, на якому підприємстві, в які періоди часу і на яких посадах працював у минулому власник трудової книжки.
Після цього записується загальний стаж, підтверджений належно оформленими документами, по окремих періодах роботи.
Запис у дублікаті трудової книжки відомостей про роботу за сумісництвом та за суміщенням професій здійснюється за бажанням працівника. Знов ж таки, така робота має бути підтвердження документами для детальнішого висвітлення стажу.
Якщо Вам необхідно мати перелік займаних посад – доведеться звернутися до попередніх роботодавців із заявою про видачу документів, які будуть підтверджувати стаж роботи і посади на відповідному підприємстві.
Документами, що підтверджують загальний стаж, є довідки підприємств, установ, організацій, які уточнюють характер роботи (витяги з наказів, копії наказів про прийняття та звільнення з роботи, копії особових карток тощо). Трапляється, що на момент звернення підприємство, де працювала особа, вже ліквідовано. В такому випадку довідки, що підтверджують загальний стаж можуть бути видані правонаступниками таких підприємств.
Отримавши уточнюючі довідки, Ви подаєте заяву про видачу дублікату трудової книжки на ім’я керівника за останнім місцем працевлаштування і підтверджуєте свій попередній стаж роботи, а також займанні посади цими ж довідками.
У випадку, коли немає куди звертатися у зв’язку із ліквідацією підприємства, Ви можете звернутися за довідкою до Трудового архіву, в якому зберігається вся документація «ліквіданта». Для цього Вам потрібно написати запит про надання архівної довідки або архівної копії документа із зазначенням його пошукових даних (ким і коли був виданий документ та його номер) і мати при собі документ, що посвідчує особу, якої стосується предмет запиту. Довідка з архіву видається протягом тридцяти днів (у разі необхідності опрацювання великого обсягу інформації – не більше сорока п’яти днів).
Якщо ж документів в архіві не зберіглося, трудовий стаж можна встановити рішенням суду. Для цього слід подати позов про встановлення факту, який має юридичне значення. Алгоритм дій наступний: звернутися до пенсійного фонду із заявою про надання інформації про те, чи перераховувались у період Вашої роботи соціальні внески, у який період та у якому розмірі; отримати відповідь на заяву (протягом тридцяти днів); звернутися до суду із заявою про встановлення факту із доданням інформації з пенсійного фонду.
Проте, втрата трудової книжки трапляється не завжди з вини її власника, адже більшу частину часу «трудова» проводить на підприємстві (установі, організації), а не «на руках» працівника.
Повертаючись до вищезгаданої Інструкції, а саме пунктів 5.5, 5.6, які передбачають, що у випадку, коли трудова книжка обгоріла, розірвана, забруднена або на її долю випали страшніші випробування, то працедавець за останнім місцем роботи самостійно, з власної ініціативи видає працівнику дублікат трудової книжки.
При цьому на першій сторінці зіпсованої трудової книжки робиться надпис "Замість видано дублікат" і повертається її власнику. При працевлаштуванні на нове місце роботи Ви пред'являєте вже «нову» трудову книжку.
Дублікат трудової книжки також може бути виданий за новим місцем роботи у випадку відсутності доступу до трудової книжки працівника внаслідок надзвичайної ситуації, передбаченої Кодексом цивільного захисту України, або проведення антитерористичної операції на території, де працював працівник.
Такий дублікат видається на підставі заяви (довільної форми) працівника та отриманої ним у письмовому вигляді інформації зі штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації про виникнення надзвичайної ситуації або Антитерористичного центру при Службі безпеки України про проведення антитерористичної операції на території, де працював працівник. Трудова книжка, отримана в цьому разі, буде тимчасовою: до отримання доступу до Вашої «основної» трудової.
В разі, коли Ви отримаєте «основну» трудову, в неї переносяться записи з дубліката про періоди роботи, на першій сторінці дубліката робиться напис: "Дублікат анульовано", посвідчується печаткою роботодавця за останнім місцем роботи працівника, а дублікат повертається Вам.
Для отримання правової допомоги можна звернутись до відділу «Кіцманське бюро правової допомоги» Чернівецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: м. Кіцмань, вул. Незалежності, 83 або за тел.: 2-10-38. Крім того, можна зателефонувати через систему інтернет – спілкування «Скайп» набравши «Кіцманське бюро правової допомоги», або «kitsmanske@legalaid.cv.ua» щоденно з 9.00 до 18.00 год. (крім вихідних та святкових днів).
Детальну інформацію з питань, пов’язаних з отриманням безоплатної правової допомоги, можна отримати за єдиним номером цілодобової телефонної лінії безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103.
Крім цього, Кіцманське бюро правової допомоги інформує про загальнонаціональний правопросвітницький проект «Я МАЮ ПРАВО!», що реалізується Міністерством юстиції України у співпраці з системою безоплатної правової допомоги.
Метою даного проекту є підвищення юридичної грамотності українців та формування нової правової культури в суспільстві.
Одним з ключових елементів, який забезпечує реалізацію проекту «Я МАЮ ПРАВО!», є надання громадянам безоплатної правової допомоги. Це дієвий та ефективний механізм, який дає можливість захистити свої права кожному.