Освітня програма на 2023/2024
07-09-2023, 17:37
СХВАЛЕНО педагогічною радою Кліводинського ЗДО протокол № 1 від 29.08. 2023 р. |
ЗАТВЕРДЖУЮ Директор Кліводинського ЗДО _____Сніжана ЗАБОЛОЦЬКА «___»_________2023 р. |
Освітня програма
Кліводинського ЗДО
Кіцманської міської ради
на 2023/2024 навчальний рік
Пояснювальна записка
Освітня програма розроблена відповідно до вимог Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» (ст. 23. Освітня програма), «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (від 25.04.2019р.), Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція від 22.05.2012р.).
Організація освітньої діяльності Кліводинського закладу дошкільної освіти Кіцманської міської ради (далі –ЗДО) у 2023/2024 навчальному році здійснюється відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базового компоненту дошкільної освіти (2012 р.), Положення про дошкільний навчальний заклад (затверджене постановою Кабінету Міністрів України зі змінами від 25.07.2005 № 530), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджений наказом Міністерства охорони здоров'я України від 24.03.2016т№ 234), наказу МОН України від 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності», інструктивно-методичних листів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України: «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 16.03.2012 № 1/9-198), «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 28.05.2012№ 1/9-413), «Планування роботи в дошкільних навчальних закладах» (від 03.07.2009р. № 1/9-455),«Про розроблення програм для дошкільної освіти» (від 28.02.2013 №1/9-152), «Щодо вирішення окремих питань діяльності керівників гуртків дошкільних навчальних закладів» (18.09.2014 №1/9-473), «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-454), «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-456), «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» (від 25.07.2016 №1/9-396), «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (від 11.10.2017 №1/9-546), «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (від 19.04.2018 №1/9‑249), «Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2020/2021 навчальному році» (від 22.07.2020 № 1/9-394), «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах» (від12.10.2015 №1/9-487), «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019 №1/11-1491), «Про організацію роботи з дітьми 5-ти річного віку (від 28.05.2012 № 1/9-666), інструктивно-методичних рекомендацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі» (від 26.07.2010 № 1.4/18-3082),«Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти у 2020/2021 навчальному році» (Лист МОН України від 30.07.2020 № 1/9-411),«Методичних рекомендацій про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році», власного статуту та інших нормативно-правових документів в сфері освіти.
Заклад дошкільної освіти є закладом загального типу. Напрям діяльності гуманітарний.
Всі групи дошкільного віку працюють в україномовному режимі.
Навчальний рік в закладі дошкільної освіти починається 1 вересня 2023 року і закінчується 31 травня 2024 року. З 1 червня по 31 серпня 2024 року триває оздоровчий період, під час якого освітня робота формується відповідно інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України.
Орієнтовно, загальна тривалість канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, складає 90 днів.
У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-естетична робота.
У закладі дошкільної освіти встановлено 5-денний навчальний тиждень. Заклад працює з 8.00 до 17.00 год.
У закладі дошкільної освіти функціонує 2 групи:
1 група раннього віку (від 1.5 до 3 років) ,змішана.
1 група старшого дошкільного віку (від 4 до 6(7) років),змішана.
Зміст освітнього процесу в закладі дошкільної освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти (нова редакція). Інваріантна складова Базового компонента реалізується відповідно до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (лист Міністерства освіти і науки України від 23.07.2020 №1/11-4960).
Для реалізації варіативної складової в закладі дошкільної освіти використовуються:програмно-методичний комплекс Рібцун Ю.В. «Корекційна робота з розвитку мовлення дітей із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення», програма Трофименко Л.І. «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей середнього дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення».
Завдання освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти реалізуються через різні форми організації життєдіяльності дошкільників (відповідно до листа Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України від 26.07.2010 р. №1.4/18-3082 «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі»).
Мета освітньої програми - реалізація комплексу розвивальних, виховних, навчальних функцій та змістовних напрямів організації життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей від 2 до 6(7) років із поступовим ускладненням змістовної наповнюваності на кожному віковому етапі.
Завдання програми - сформованість мінімально достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини перших 6(7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі. Визначені Базовим компонентом дошкільної освіти вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе відображені у програмі є обов’язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу
Структура програми - визначення освітніх ліній відповідно до Базового компонента дошкільної освіти, визначення загального обсягу навантаження на кожний вік дитини: ранній вік (третій рік життя), молодший вік (четвертий рік життя), середній вік (п’ятий рік життя), старший дошкільний вік (шостий рік життя). Кожна освітня лінія програми завершується показниками компетентності.
Види діяльності
Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу. Види діяльності плануються за освітніми лініями Базового компоненту дошкільної освіти.
Засади нового Базового компонента:
- визнання самоцінності дошкільного дитинства, його особливої ролі в розвитку особистості;
- збереження дитячої субкультури;
- створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей;
- пріоритет повноцінного проживання дитиною сьогодення у порівнянні з підготовкою до майбутнього етапу життя;
- повага до дитини, врахування індивідуального особистого досвіду дошкільника;
- компетентнісний підхід до розвитку особистості , збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованість бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;
- надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування уміння узгоджувати особисті інтереси з колективними;
- формування цілісної картини світу, основ світогляду.
Освітня лінія "Особистість дитини” передбачає:
формування позитивного образу "Я”,створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності; виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності.
Освітнялінія "Дитина в соціумі" передбачає:
формування навичок соціальновизнаної поведінки, вміння орієнтуватись в світі людських взаємин, готовності співпереживати і співчувати іншим.
Освітнялінія "Дитина в природному довкіллі" передбачає:
доступність для дитини уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля.
Освітнялінія"Дитина в світі культури" передбачає:
формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей;формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок , самостійності , культури та безпеки праці.
Освітня лінія"Гра дитини" передбачає:
розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності , ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому.
Освітнялінія"Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі"передбачає:
сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень ,еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об'єктів довколишнього світу, спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.
Освітня лінія"Мовлення дитини"передбачає:
засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях.
Враховуючи аналіз освітньої, методичної роботи у 2022/2023 навчальному році з метою ефективності впливу роботи закладу дошкільної освіти на розвиток особистості дитини та з погляду на проблеми, які виявилися, військового стану в країні, колектив закладу дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році проводитиме роботу над вирішенням методичної теми: «Формувати повноцінну життєтворчу особистість дитини, яка поєднує в собі духовне мовленнєве багатство, патріотизм, соціально - моральну чистоту, шляхом формування культури українського мовлення засобами української народної казки та поетичних творів сучасних авторів».
Основними завданнями є:
1. Удосконалити роботу щодо формування здоров’язбережувальної компетентності дитини: знайомити з умовами збереження власного здоров’я, значенням рухової активності та безпечного харчування в зміцненні здоров’я, впливом природних чинників на стан здоров’я.
2. Формування партнерської взаємодії між закладом і родиною через створення інформаційно – просвітницького простору для батьків.
3.Робота колективу щодо формування в дітей відчуття приналежності до своєї країни, завдяки їхній участі в діяльності громадянсько – патріотичного змісту.
Організована освітня діяльність в закладі дошкільної освіти планується та проводиться відповідно до програмових завдань з урахуванням умов розвивального предметного, природного, соціального середовища і потреб, інтересів, здібностей дітей. Основними її формами є:
- заняття різних видів;
- трудова діяльність;
- індивідуальна робота навчально-пізнавального спрямування у повсякденні;
- організовані дидактичні ігри у повсякденному житті;
- спостереження у повсякденні;
- ігри (дидактичні, рухливі, сюжетно-рольові,театралізовані та ін.);
- пошукові ситуації у повсякденному бутті тощо.
Тривалість занять становить:
- у групі раннього віку –до10 хвилин;
- у групі старшого дошкільного віку– 25 хвилин.
Тривалість перерв між заняттями становить не менше 10 хвилин.
Тижневий розподіл занять розроблено на кожну вікову групу з урахуванням закономірностей у зміні працездатності, активності дитячого організму, особливостей перебігу уваги та ін.
Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу (таблиця 3).
У освітньому процесі використовуються такі форми організації діяльності дітей: інтегровані, комплексні, індивідуальні, індивідуально-групові, групові заняття, а також міні-заняття упродовж дня.
Фізичне виховання дітей передбачає проведення:
- ранкової гімнастики;
- гімнастики пробудження;
- занять фізичною культурою;
- рухливих ігор та ігор спортивного характеру;
- загартування;
- фізкультурних хвилинок під час занять;
- фізкультурних пауз між заняттями;
- фізкультурних комплексів під час денної прогулянки;
- оздоровчих заходів.
Для програмно-методичного забезпечення освітнього процесу використовуються навчальні видання, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання в дошкільних навчальних закладах у 2023/2024 навчальному році розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України(https://goo.gl/17YmaJ)
Зміст освітньої програми передбачає:
- формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
- виховання елементів природодоцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
- утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
- розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.
Реалізацію змісту освітньої програми здійснює команда педагогів: вихователі , керівник музичний, сестра медична.
З метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім'ї, ЗДО організовано роботу консультативного центру (пункту).
Основні форми діяльності консультативного центру (пункту):
– організація лекторіїв, індивідуальних і групових консультацій для батьків або осіб, які їх замінюють;
– організація заочного консультування через листування, в телефонному режимі, через організацію роботи соціальних мереж закладу.
Консультативний центр (пункт) здійснює консультативну допомогу батькам або особам, які їх замінюють, із питань:
– соціалізації дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
– вікових, психофізіологічних особливості дітей;
– психологічної готовності до навчання у школі;
– профілактики відхилень у фізичному, психічному і соціальному розвитку дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
– організації ігрової діяльності;
– організації харчування дітей вдома;
– створення умов для за загартування і оздоровлення;
– соціального захисту дітей із різних категорій сімей.
Організація психолого-педагогічної допомоги батькамабо особам, які їх замінюють, будується на основі інтеграції діяльності спеціалістів консультативного центру (пункту):вихователів, медичного працівника.
Планування освітнього процесу в закладі дошкільної освіти здійснюється за режимними моментами з урахуванням ліній розвитку, які базуються на інтегрованому підході до організації життєдіяльності дітей, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.
Додаткові освітні послуги, які не визначені Базовим компонентом дошкільної освіти у ЗДО не надаються.
Таблиця 1
Функціонування груп у Кліводинському ЗДО
Назва групи |
Режим роботи |
Час роботи |
Вік дітей |
Тип групи |
"Сонечко" |
9 годин |
800-1700 |
Рання група(зміщана) (від 1.5 до 4 років) |
Група загального розвитку |
"Казка" |
9 годин |
800-1700 |
Старша група (змішана) ( від 4 до 6 (7) років) |
Група загального розвитку |
Таблиця 2
Інваріантна та варіативна складові Базового компоненту дошкільної освіти за комплексними та парціальними програмами
Програми |
Автор |
Ким, коли затверджені |
Освітня |
||
Базовий компонент дошкільної освіти |
науковий керівник А.М.Богуш |
Наказ МОН молоді і спорту від 22.05.2012 №615 |
Комплексні |
||
Дитина. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років |
О. Білан |
Міністерством освіти і науки, України листом від 03 грудня 2021 року (протокол № 6) (лист ІМЗО від 06. 12. 2021 № 22.1/12-Г-751 |
Парціальні освітні програми |
||
Мудрі шахи. Програма навчання дітей старшого дошкільного віку гри в шахи. |
Романюк О.В. Пащенко Л.Ю. |
Лист ІМЗО від 02.10.2020 №22.1 12-Г-1000 |
Таблиця 3
Розподіл
занять на тиждень
у 2023/2024 навчальному році
Види діяльності за освітніми лініями |
|
||
Рання группа (від 1.5 до 4 років) |
Старша группа (від 4 до 6-ти(7) років) |
|
|
Ознайомлення із соціумом |
1 |
3 |
|
Ознайомлення з природним довкіллям |
1 |
2 |
|
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) |
4 |
5 |
|
Сенсорний розвиток |
2 |
- |
|
Логіко-математичний розвиток |
- |
2 |
|
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування |
2 |
3 |
|
Здоров’я та фізичний розвиток* |
2 |
2 |
|
Загальна кількість занять на тиждень |
10 |
15 |
|
Додаткові освітні послуги на вибір батьків |
- |
- |
|
Гуртки |
|
2 |
|
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах) |
1,4 (в астроном. год – 1год.24хв.) |
8,3 (в астроном. год –8год.18хв.) |
|
Примітки:
* Години, передбачені для фізкультурних занять, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей.
Максимально допустима кількість занять у першій половині дня в групах молодшого та середнього дошкільного віку не перевищує двох, у старшій - трьох організованих навчальних занять.
У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, проводяться фізкультурні хвилинки.
Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, проводяться переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа). Вони поєднуються та чергуються із заняттями з музичного виховання та фізкультури.
В закладі дошкільної освіти блочно-тематична організація освітнього процесу на засадах інтеграції, яка істотно знижує навчальне навантаження на дітей. При цьому тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно в ранній , старшій групах), проте інтегроване заняття може замінити всі інші, крім занять з фізичної культури й музичного виховання. Тобто щодня можна проводити одне інтегроване заняття, закріплюючи набуті дітьми знання і вміння в різних видах дитячої діяльності протягом дня. При цьому тривалість статичного навантаження у положенні сидячи на одне заняття не повинна перевищувати для дітей ранньої групи - 15 хвилин, старшої - 25 хвилин.
Не дозволено вимагати від дітей виконання домашніх завдань.
Фізичне виховання дітей у закладі дошкільної освіти складається з: ранкової гімнастики, занять фізичною культурою, рухливих ігор та ігор спортивного характеру, загартування, фізкультурних хвилинок під час занять, фізкультурних пауз між заняттями, фізкультурних комплексів під час денної прогулянки.
Визначаючи обсяг рухової активності дітей, враховується стан їхнього здоров'я та психофізіологічні особливості.
Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з дворічного віку. Тривалість занять для дітей у віці від 2 до 3 років - 15 хвилин; від 3 до 4 років - 20 - 25 хвилин; від 5 до 6 (7) років - 25 - 30 хвилин.
Фізкультурні заняття для дітей дошкільного віку проводяться не менше трьох разів на тиждень. Форма та місце проведення занять визначаються педагогом залежно від поставленої мети, сезону, погодних умов та інших факторів.
У дні, коли немає занять з фізкультури, проводяться фізкультурні комплекси під час денної прогулянки.